8. LUOKKA: KONDITIONAALI JA POTENTIAALI

fingerpori
Kumpaan modukseen Fingerpori-sarjakuva liittyy?

konditionaali

Olet jo tasolla 5, hienoa! Hyvin menee! Seuraavaksi tutustut tarkemmin kahteen jäljellä olevaan modukseen: konditionaaliin ja potentiaaliin. Tee tehtävä 1-4, tarkista vastauksesi ja pääset viimeiselle tasolle.

KONDITIONAALI

Matkustaisin Espanjaan, jos minulla olisi rahaa.   //   Olisin halunnut nukkua pidempään.  //   Saisinko kupin kahvia?

  • Konditionaali ilmaisee suunnittelua, toivetta, jossittelua ja kohteliaisuutta.
  • Tunnus in -isi-.
  • Käytössä vain preesensissä ja perfektissä.

POTENTIAALI

Uskoneeko minua kukaan?  //   Esitys hyväksyttäneen.  //   Hän lienee jo lähtenyt.

  • Potentiaali ilmaisee epävarmuutta, mahdollisuutta ja todennäköisyyttä.
  • Puheessa harvinainen muoto.
  • Tunnus on -ne-. Potentiaalin tunnuksia ovat myös -se-, -le- ja -re- (juossee, tullee, purree)
  • Olla-verbin potentiaalimuoto on lienee.
  • Käytössä vain preesensissä ja perfektissä.

TEHTÄVÄT:

1. Lue Särmä 8 -oppikirjasta kappaleesta Verbien modustaivutus (s. 76-77) kohdat konditionaali ja potentiaali. Tee näistä kahdesta moduksesta muistiinpanot tavalliseen vihkoosi. Näytä lopuksi muistiinpanosi opettajalle.

2. Muunna seuraavien lauseiden verbit (alleviivattu) konditionaaliin eli isi-muotoon. Kirjoita koko virke vihkoosi.

  • Hannu menee Puuvillaan. >
  • Haluan ison kupin kahvia. >
  • James Bond murjoo pahiksen. >
  • Olen tehnyt kasvissosekeittoa. >

3. Kopioi teksti sähköiseen vihkoosi ja lihavoi tekstistä kaikki konditionaalimuotoiset verbit.

”Olemme sitä mieltä, että pakollisia oppiaineita pitäisi olla ehdottomasti vähemmän ja valinnaisaineita enemmän. Oppilaat oppivat vastuuta ja aikuisuutta tehdessään elämän tulevaisuuden kannalta merkittäviä valintoja. Oppilaat saisivat valita itselleen mieleisiä aineita, joista jatkuisi peruskoulun jälkeen mahdollinen jatko-opiskelu samoihin aineisiin liittyen. Näin olisi hyvä pohja tulevaisuutta varten. Vaikka jatko-opiskelu ei liittyisikään aiempiin opiskeluihin peruskoulussa, oppilaalla olisi peruskoulun aikana vapaampaa ja mukavampaa, kun opiskelua ei ole niin paljon. Läksyjen kanssa menisi vähemmän aikaa, ja vapaa-aikaa tulisi lisää. Näin myös oppilaiden motivaatio riittäisi hyvin koulunkäyntiin, ehkä jopa lisäisi sitä.”

Lähde: Yhteiskoulun verkkolehti Sokerina pohjalla 4.11.2013

4. Muuta virkkeet potentiaalimuotoon. Kirjoita koko virke vihkoon.

  1. Uusi koulu valmistuu ehkä jouluksi.
  2. Rakentaminen vaatii työmiehiltä paljon uurastamista.
  3. Kenties he osaavat rakentaa kaikki erkkerit ja kaaret.
  4. Minusta rakennukseen tulee ehkä liian paljon yksityiskohtia.
  5. Niistä osan voi kai karsia pois.
  6. Osa yksityiskohdista vaimentaa kaikua.
  7. Varsinkin käytävillä ehkä kaikuu muuten liikaa.

5. Tarkista tehtävät 2-4.

6. KIRJOITUSTEHTÄVÄT:

a. Mitä tekisit, jos voittaisit lotossa? Kirjoita vihkoosi vähintään viisi virkettä, joissa käytät konditionaalia. Alleviivaa konditionaalit.

b. Ennusta, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kirjoita vihkoosi lyhyt teksti. Käytä potentiaalimuotoa. Aiheina voivat olla esimerkiksi tulevaisuuden ihminen, kulkuneuvo tai asuminen. Alleviivaa potentiaalit.

7. Kuuntele Chisun kappale Kolmas pyörä ja lue läpi laulunsanat. Kopio sanat sähköiseen vihkoosi. Alleviivaa tekstistä kaikki konditionaalit ja lihavoi imperatiivit.

8. Siirry seuraavalle tasolle: Modusten kertaus

Lähde: Tehtävä 4 lainattu Särmä 8 -digikirjasta.

8. LUOKKA: INDIKATIIVI JA IMPERATIIVI

indikatiivi

Tervetuloa moduspolun tasolle 4. Seuraavaksi pääset tutustumaan tarkemmin kahteen modukseen: indikatiiviin ja imperatiiviin. Etene seuraavasti: Tee tehtävä 1-5.

INDIKATIIVI

Menen huomenna elokuviin.   //   Valvoin eilen liian myöhään.

  • Indikatiivi toteaa ja kertoo. Se ilmaisee asian varmana.
  • Se on yleisin modus, jolla ei ole moduksen tunnusta.
  • Indikatiivi on käytössä kaikissa aikamuodoissa.

IMPERATIIVI

Tule tänne!   //   Lue käyttöohjeet huolellisesti.   //   Älä kopioi tekstiä suoraan netistä.

  • Imperatiivi on käskymuoto. Se käskee ja kieltää.
  • Imperatiivia käytetään vain preesensissä.
  • Oma kieltosana: älä

TEHTÄVÄT:

1. Lue Särmä 8 -oppikirjasta kappaleesta Verbien modustaivutus (s. 76-77) kohdat indikatiivi ja imperatiivi. Tee näistä kahdesta moduksesta muistiinpanot tavalliseen vihkoosi. Näytä lopuksi muistiinpanosi opettajalle.

2. Etsi alla olevasta tekstistä kaikki indikatiivimuotoiset verbit. Kopioi teksti sähköiseen vihkoosi ja lihavoi indikatiivit. 

Rangaistuspotkukilpailu

Ratkaisu haettiin lopulta rangaistuspotkuista. Ne alkoivat MuSan kannalta tylysti, kun Niko Vainionpää epäonnistui heti ensimmäisenä laukojana vedossaan ja Gnistanin maalivahti Ville Saikkonen otti helpon torjunnan. Gnistanin Dudu iski omalla vuorollaan pallon vastustamattomasti alanurkkaan.

Toisessa parissa onnistuivat kummatkin joukkueet, MuSalta Jesse Junnila.

Kolmosparissa Gnistan-vahti Saikkonen nappasi taas torjunnan, kun Joonas Salo epäonnistui. MuSa-vahti Juhani Koponen vastasi kuitenkin pysäyttämällä Joonas Nyholmin laukauksen.

Loput vetäjistä kuitenkin onnistuivat ja Gnistan piti avausparissa hankimansa etumatkan ja voitti rangaistuspotkukilpailun maalein 4–3 ja lunasti paikan Ykköseen.

Lähde: Satakunnan Kansa, 15.10.2016

3. Kopioi teksti sähköiseen vihkoosi ja lihavoi tekstistä kaikki imperatiivimuotoiset verbit.

Valmistele puheenvuoro aiheesta, johon haluaisit vaikuttaa. Suunnittele puhettasi huolellisesti kotona. Mieti valitsemallesi aiheelle monipuolisesti perusteluja sekä keinoja, joilla asiaan voisi vaikuttaa. Pohdi erityisen huolellisesti puheen aloitusta ja lopetusta. Herätä yleisön kiinnostus, osoita asian tärkeys ja vetoa kuulijoiden järkeen ja tunteisiin. Puheen kesto on 3-4 minuuttia. Harjoittele kotona ottamalla aikaa. Kirjoita itsellesi tukisanaliuska, mutta älä lue puhettasi suoraan paperista.

4. KIRJOITUSTEHTÄVÄ: Kirjoita mahdollisimman tarkka ja yksiselitteinen ohje jostakin arkipäiväisestä asiasta. Kirjoita ohjeesi imperatiivimuodossa. Ohjeessa täytyy olla vähintään viisi vaihetta. Valitse aihe seuraavista:

  • farkkujen peseminen
  • meikkaaminen tai hampaiden peseminen
  • turistin ohjaaminen Puuvillaan
  • teltan pystyttäminen
  • pyörän kumin paikkaaminen
  • televisio-ohjelman tallentaminen
  • syntymäpäiväjuhlien järjestäminen
  • perunoiden tai puuron keittäminen
  • pankkirosvon taltuttaminen
  • hätänumeroon soittaminen

5. Kuuntele Zen Cafén kappale Aamuisin ja lue läpi laulunsanat. Kopio sanat sähköiseen vihkoosi ja alleviivaa tekstistä kaikki imperatiivimuodot.

6. Siirry seuraavalle tasolle: Konditionaali ja potentiaali

 

9. LUOKKA: KERTAUS

kirjallisuusjana3

Alla olevien Prezi-esitysten avulla palautat mieleesi Suomen kirjallisuuden vaiheet. Osaathan tunnistaa kirjailijat, tärkeimmät teokset ja aikakaudet.

Kertaa Suomen kirjallisuushistorian vaiheet katsomalla oheiset Prezi-esitykset:

Lisätietoa eri vaiheista: