8. LUOKKA: KONDITIONAALI JA POTENTIAALI

fingerpori
Kumpaan modukseen Fingerpori-sarjakuva liittyy?

konditionaali

Olet jo tasolla 5, hienoa! Hyvin menee! Seuraavaksi tutustut tarkemmin kahteen jäljellä olevaan modukseen: konditionaaliin ja potentiaaliin. Tee tehtävä 1-4, tarkista vastauksesi ja pääset viimeiselle tasolle.

KONDITIONAALI

Matkustaisin Espanjaan, jos minulla olisi rahaa.   //   Olisin halunnut nukkua pidempään.  //   Saisinko kupin kahvia?

  • Konditionaali ilmaisee suunnittelua, toivetta, jossittelua ja kohteliaisuutta.
  • Tunnus in -isi-.
  • Käytössä vain preesensissä ja perfektissä.

POTENTIAALI

Uskoneeko minua kukaan?  //   Esitys hyväksyttäneen.  //   Hän lienee jo lähtenyt.

  • Potentiaali ilmaisee epävarmuutta, mahdollisuutta ja todennäköisyyttä.
  • Puheessa harvinainen muoto.
  • Tunnus on -ne-. Potentiaalin tunnuksia ovat myös -se-, -le- ja -re- (juossee, tullee, purree)
  • Olla-verbin potentiaalimuoto on lienee.
  • Käytössä vain preesensissä ja perfektissä.

TEHTÄVÄT:

1. Lue Särmä 8 -oppikirjasta kappaleesta Verbien modustaivutus (s. 76-77) kohdat konditionaali ja potentiaali. Tee näistä kahdesta moduksesta muistiinpanot tavalliseen vihkoosi. Näytä lopuksi muistiinpanosi opettajalle.

2. Muunna seuraavien lauseiden verbit (alleviivattu) konditionaaliin eli isi-muotoon. Kirjoita koko virke vihkoosi.

  • Hannu menee Puuvillaan. >
  • Haluan ison kupin kahvia. >
  • James Bond murjoo pahiksen. >
  • Olen tehnyt kasvissosekeittoa. >

3. Kopioi teksti sähköiseen vihkoosi ja lihavoi tekstistä kaikki konditionaalimuotoiset verbit.

”Olemme sitä mieltä, että pakollisia oppiaineita pitäisi olla ehdottomasti vähemmän ja valinnaisaineita enemmän. Oppilaat oppivat vastuuta ja aikuisuutta tehdessään elämän tulevaisuuden kannalta merkittäviä valintoja. Oppilaat saisivat valita itselleen mieleisiä aineita, joista jatkuisi peruskoulun jälkeen mahdollinen jatko-opiskelu samoihin aineisiin liittyen. Näin olisi hyvä pohja tulevaisuutta varten. Vaikka jatko-opiskelu ei liittyisikään aiempiin opiskeluihin peruskoulussa, oppilaalla olisi peruskoulun aikana vapaampaa ja mukavampaa, kun opiskelua ei ole niin paljon. Läksyjen kanssa menisi vähemmän aikaa, ja vapaa-aikaa tulisi lisää. Näin myös oppilaiden motivaatio riittäisi hyvin koulunkäyntiin, ehkä jopa lisäisi sitä.”

Lähde: Yhteiskoulun verkkolehti Sokerina pohjalla 4.11.2013

4. Muuta virkkeet potentiaalimuotoon. Kirjoita koko virke vihkoon.

  1. Uusi koulu valmistuu ehkä jouluksi.
  2. Rakentaminen vaatii työmiehiltä paljon uurastamista.
  3. Kenties he osaavat rakentaa kaikki erkkerit ja kaaret.
  4. Minusta rakennukseen tulee ehkä liian paljon yksityiskohtia.
  5. Niistä osan voi kai karsia pois.
  6. Osa yksityiskohdista vaimentaa kaikua.
  7. Varsinkin käytävillä ehkä kaikuu muuten liikaa.

5. Tarkista tehtävät 2-4.

6. KIRJOITUSTEHTÄVÄT:

a. Mitä tekisit, jos voittaisit lotossa? Kirjoita vihkoosi vähintään viisi virkettä, joissa käytät konditionaalia. Alleviivaa konditionaalit.

b. Ennusta, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kirjoita vihkoosi lyhyt teksti. Käytä potentiaalimuotoa. Aiheina voivat olla esimerkiksi tulevaisuuden ihminen, kulkuneuvo tai asuminen. Alleviivaa potentiaalit.

7. Kuuntele Chisun kappale Kolmas pyörä ja lue läpi laulunsanat. Kopio sanat sähköiseen vihkoosi. Alleviivaa tekstistä kaikki konditionaalit ja lihavoi imperatiivit.

8. Siirry seuraavalle tasolle: Modusten kertaus

Lähde: Tehtävä 4 lainattu Särmä 8 -digikirjasta.